Főmenü
· Főoldal
· Árjegyzék
· Tájékoztatók
· Tesztvizsga
· Letöltések
· Személyes
· Magunkról
· Kapcsolat

Felhasználó
Azonosító

Jelszó

Biztonsági kód
Biztonsági kód
A fenti biztonsági kód megadása




[ Regisztráció ]

Tesztvizsga.hu


Poster Mockup

Urban Poster Mockup

Urban Poster Mockup WebShop

Google hirdetések




 
Belvízi és tengeri hajózás

Keresés a kategória cikkeiben:   
[ Főoldal | Kategóriák ]

A nemzetközi kedvtelési célú hajóvezetői bizonyítvány (ICC) elfogadásáról
Belvízi és tengeri hajózás
Sokan érdeklődtek nálunk a különböző országokban szerzett képesítések itthoni használhatósága iránt, amelyre a hajózási hatóság által kibocsátott tájékoztató ad részben választ a kedvtelési képesítések tekintetében (pl. horvát képesítés). A tájékoztatóban az alábbi mondatot emelték ki:

"Magyar állampolgár számára más ENSZ EGB tagállam által kiállított Bizonyítvány csak abban az esetben fogadható el, amennyiben annak tulajdonosa bizonyítottan a kiállító tagállamban él."

Teljes tájékoztató
:


(Tovább... 5009 betű van még )

Változott a kedvtelési célú kishajóvezetői és néhány hivatásos vizsga rendje
Belvízi és tengeri hajózás
A témáról az NKH az alábbi tájékoztatást adta ki:

"A hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV.27.) KöViM rendelet módosítására kiadott 42/2013. (VII.19.) NFM rendelet hatályba lépésétől (továbbiakban: rendeletmódosítás), 2013. július 22-től a következő változások lépnek életbe a belvízi kedvtelési célú kishajó vezetői vizsgák lebonyolításával kapcsolatban:

A képesítővizsgák tantárgyai:

    1. A belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői vizsga:

        a) Hajózási Szabályzat
        b) hajózási ismeretek – kisgéphajó,
        c) gyakorlati vizsga – kisgéphajó.

    2. A belvízi kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezetői vizsga:

        a) Hajózási Szabályzat,
        b) hajózási ismeretek – vitorlás kishajó,
        c) gyakorlati vizsga – vitorlás kishajó."

A Hajózási ismeretek kisgéphajós és vitorlás tananyagai között jelentős az átfedés, ugyanakkor a tesztkérdések számos helyen eltérnek a két ismeretanyagra vonatkozóan a képesítés jellegének megfelelően. A Tesztvizsga.hu rendszer automatikusan figyeli ezeket az átfedéseket, hogy ne gyakoroltassa kétszeresen a mindkét tárgyban, vagy az egy tárgyon belüli előforduló azonos, vagy nagyon hasonló vizsgakérdéseket.

A tantárgyak változásainak figyelembe vétele alapján kialakított új vizsgarendnek megfelelő számonkérési módszer (tesztlapok) a 2013.08.25 utáni vizsgákon kerül bevezetésre. A
2013.08.25 előtti időszakban az eddig is alkalmazott rendszer marad érvényben.

"Az átmeneti időszakban az elméleti vizsga eredményének minősítése a következőképpen történik:


(Tovább... 13433 betű van még )

Új tárgyak és módosuló követelmények
Belvízi és tengeri hajózás

Módosult több hajózási jogszabály, köztük a Hajózási képesítésekről szóló rendelet is

2014. május 6-ától a következő fontosabb változások történtek a rendeletben:

1. "A vizsgát a vizsgára való jelentkezés benyújtásától számított 12 hónapon belül meg kell kezdeni." - amely szabály korlátozza a vizsgahalasztások lehetséges mértékét.
2. "Az iskolarendszerű hajózási szakképzés tanulója a hajózási hatóságtól előrehozott hatósági részvizsgára bocsátását kérheti." - ami az "A" és "B"  kategóriájú hajóvezető vizsgák vizsgatémai, ill. vizsgatárgyai kivételével előrehozott vizsgázást tesz lehetővé úgy, hogy az alapján a hatóság felmentheti a további vizsgakötelezettség alól, ha a jelölt olyan hajózási oktatási intézményben szerezte oklevelét, illetve képesítő bizonyítványát, amelynek tanterve a hajózási hatóság által jóváhagyott szakmai oktatási programot tartalmazza.
3. Módosult az "A" és "B" kategóriás hajóvezetői vizsgára bocsátás egyik feltétele, amely szerint: a vizsgára bocsátás feltételei:
"b) fedélzeti szolgálatban szerzett négy év gyakorlat
ba) amelyből legalább két évet matróz vagy magasabb szintű szolgálatban, belvízi nagyhajón kell megszerezni,
bb) amely a legalább kormányosként szerzett gyakorlat időtartamával csökken, amely csökkenés azonban összességében nem haladhatja meg az egy évet,
bc) amely a képzés időtartamával csökken, ha a teljes gyakorlatot jóváhagyott képzés részeként szerezték, amely csökkenés azonban nem haladhatja meg a két évet,..."
4. A"C" kategóriájú hajóvezetői vizsga feltételei is módosultak a következő szerint:
"... ba) jóváhagyott hajóvezetői képzésben történt igazolt részvétel, valamint legalább matróz szolgálatban 50%-ban nagyhajón eltöltött két év fedélzeti gyakorlat, vagy
bb) hajózási képzést nyújtó felsőoktatási intézményben szerzett oklevél, valamint legalább matróz szolgálatban 50%-ban nagyhajón eltöltött 18 havi fedélzeti gyakorlat, vagy
bc) érettségi bizonyítvány és hajózási szakképzésben szerzett képesítő bizonyítvány, valamint legalább matróz szolgálatban 50%-ban nagyhajón eltöltött 21 havi fedélzeti gyakorlat;..."
5. Módosult a hivatásos kishajó-vezetői vizsga egyik lehetséges feltétele, amely szerint:
"ac) kedvtelési célú kishajó-vezetői bizonyítvány és fedélzeti szolgálatban eltöltött 6 havi hajózási gyakorlat, vagy..."
6. A módosítás egyes hivatásos vizsgák esetében is előre vetíti egyes vizsgatárgyak összevonásának lehetőségét, amelyre vonatkozóan a Nemzeti Közlekedési Hatóság még nem adott ki tájékoztatást. Ez érintheti az egy tárgyon belül számon kérésre kerülő elemek összetételét, és a vizsgadíj mértékét is.
7. Megszűntette a módosítás a kedvtelési kishajó-vezetői vizsgák esetében az elsősegély-nyújtás vonatkozásában más szervezetnél szerzett képesítés alapján történő felmentés lehetőségét, mivel a tárgy beolvadt a Hajózási ismeretek tárgyba.
8. A belvízi hajózási rádiótelefon kezelő vizsga vizsgatárgyai közül törölte a módosítás a gyakorlati vizsgát, ami – egyebek mellett - jelentős vizsgadíj csökkenést eredményez.
9. Pontosította a módosítás a "C" kategóriájú hajóvezető és a kishajó-vezetői képesítésekkel vezethető hajó/kötelék meghatározásait.
10. Módosult az "A", "B" és "C" kategóriás hajóvezető jelöltek gyakorlati vizsgájának feltételrendszere, amely egységesen a következő: "nagyhajó kategóriába tartozó géphajó és legalább még egy nagyhajóból álló kötelék nyílt folyami vagy tavi vízterület, amely a szokásos forgalmi helyzetet tükrözi".

Módosul a csónak meghatározása, ezzel a képesítési követelmények is

A Parlament 2014. március 1-ei hatállyal módosította a csónak definícióját, ezzel bővítette az úszólétesítmények (vitorlás- és motorcsónak) azon körét, amelyek nem kötelezettek nyilvántartásba vételre, ezzel nem kell vizsgáztatni a hatóságnál, és nem kell vezetésükhöz képesítés. Az új definíció a következő:
"(3. csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő)
„b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;”

Módosult a Hajózási Szabályzat és a Hajózási képesítésekről szóló rendelet

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2013.07.22-ei hatállyal módosította a víziközlekedés rendjéről szóló 57/2011.(XI.22.) NFM rendeletet, azaz a Hajózási Szabályzatot. A változások közül a fontosabbakat emeljük ki:

1. Egyszerűsítette a rendelet a felépítmény és hajtógép nélküli kompok, valamint a vízimunkák területén üzemelő, kisgéphajók egy részének okmányaival, azonosításával kapcsolatos előírásokat (érintett joghely: II. rész 1.06 cikk, 2.01 cikk).
2. Módosította a kitűző hajók jelzéseit (érintett joghely: II. rész 2.02 cikk).
3. Kiterjesztette a csónakokra vonatkozó egyes biztonsági szabályokat a kishajóra is (mentőmellény viselése, víz eltávolítása - érintett joghely: II. rész 4.05 cikk).
4. Jelentősen átalakította a hajóról fürdés szabályait (feltételekkel megengedi közforgalmú személyszállítást végző hajónak is – érintett joghely: II. rész 4.06 cikk).
5. Módosult az alacsony vezetésű köteles komp kötelének leeresztett állapotát jelző nappali és éjszakai jelzés zöld színről fehérre, ill. E.1 jelzésről fehér táblára.
6. Pontosította a rendelet a tavon a kishajók, csónakok, vízi sporteszközök és a  nagyhajók közti találkozási szabályokat, egyértelművé téve, hogy e területen is érvényes az a szabály, hogy a kishajók minden esetben kötelesek kitérni a nagyhajó útjából.
7. Átalakította a rendelet a tavi kikötőn kívül veszteglés szabályait, egyebek mellett a nádasok védelmében. Hasonló módon pontosította az egyes tavakon a hajók alkalmassági szabályait, ill. annak bizonyítását.
8. A kishajók felszerelése részévé vált a rendelet II.2 mellékletének.
 

MÓDOSÍTÁSOK A HAJÓZÁSI KÉPESÍTÉSEKRŐL SZÓLÓ JOGSZABÁLYBAN


A rendelet fontosabb változásait a következőkben foglaljuk össze:

1. A rendelet szakít azzal az eddigi gyakorlattal, hogy minden egyes apró részletszabályt a rendelet szabályozzon és részlet elemekben szabályozási jogot delegál a hajózási hatóságnak, ezzel egyszerűbbé téve a napi problémák kezelését, egyben nagyobb felelősséget is téve a hatóságra.
2. Az esetek túlnyomó többségében megszűnik a közlönyökben való közzététel kötelezettsége, így a legkisebb változások is viszonylag gyorsan eljuttathatók a hatóság honlapján keresztül az érdekeltekhez.
3. Fontos változás következett be a hivatásos hajósok gyakorlati idejének szabályozásában, amelynek lényege az, hogy a gyakorlati időbe csak a menetben töltött idő számít bele, valamint 60 nap (évente) a hajó karbantartási, telelési és várakozási idejéből. Ugyanakkor 365 egymást követő napon belül 180 napot tekint 12 havi gyakorlatnak a rendelet.
4. Megszüntette a rendelet az ismétlő vizsga fogalmát, azaz a továbbiakban azokból a tárgyakból kell megismételni a vizsgát (javító vizsga), amely sikertelen volt, legalább egy hét elteltével, de legfeljebb egy éven belül.
5. Újra szabályozta a rendelet az úszómunkagép-vezető képesítő vizsgára bocsátás feltételeit, jelentősen csökkentve a gyakorlati idő követelményt (előképzés esetén 24-ről 9 hónapra, ez nélkül 36-ról 24 hónapra).
6. Törölte a rendelet a gyakorlati idő előírását a belvízi hajózási rádiótelefon kezelői vizsga esetében, egyben szerkezeti változással kis mértékben csökken a vizsga díja is.
7. Újra szabályozta a rendelet a hivatásos belvízi gépész képesítések vizsgáira bocsátás feltételeit, egyszerűsítve és ésszerűsítve azt.
8. Könnyítette a tengerészek képesítés megújításának feltételeit azzal, hogy 36 havi hajózásról 12 hónapra csökkentette az adott beosztásban való 5 éven belüli hajózás követelményét.
9. Jelentősen módosította a rendelet a kedvtelési kishajó-vezetők vizsgafeltételeit, valamint három új képesítést vezetett be. Ehhez kapcsolódik, hogy az 5. pontban jelzett változás lehetővé tette a kedvtelési hajósok rádiókezelő vizsgáját is. Az új képesítések a (belvízi) kedvtelési célú radarkezelői, (a tengeri) korlátozott GMDSS kezelői, és a GMDSS kezelői képesítés.
10. Jelentős összevonások történtek a vizsgatárgyak tekintetében a belvízi és a tengeri kedvtelési területen is.
Ezzel a változással
- a belvízi kedvtelési kishajósok (hajtási módonként) két elméleti (Hajózási szabályzat és Hajózási ismeretek-géphajós, ill. Hajózási ismeretek-vitorlás) tárgyból vizsgáznak, valamint gyakorlati vizsgát tesznek. Azok, akik mindkét hajtási módra (gépi/vitorla) vizsgáznak, a Hajózási szabályzat tárgyból csak egyszer kell ezt megtenniük; továbbá mindkét meghajtási módnak megfelelő Hajózási ismeretek és gyakorlati vizsgát kell tenniük;
- hasonló mértékben (4-ről 3-ra) csökken a IV. osztályú, 11-ről 4-re a III. osztályú, 4-ről 2-re a II. osztályú tengeri kishajó-vezető vizsgák vizsgatárgyainak száma. Ebben a kategóriában is megtörténik az átállás a kártya okmányokra.


A Tesztvizsga.hu rendszer tananyaga tartalmazza a rendeletmódosításnak megfelelő szöveget.
További információ itt olvasható.



Vizsgafelkészülést támogató tananyag és tesztkérdések a tengeri kedvtelési célú kishajó-vezető vizsgára készülők számára 
A tengeri kedvtelési hajósok számára gyakori probléma a megfelelő - magyar nyelvű - felkészülési tananyagok elérése, különösen azok számára, akik nem csak egy "gyorsan és egyszerűen" megszerzett - gyakran tévesen "kapitányinak" nevezett - papírra vágynak, hanem a velük hajózók és a maguk biztonságát is fontosnak tartják, valódi tudást remélnek egy tananyagtól. A Tesztvizsga.hu csapata e kérdésben kíván segítséget nyújtani az érdeklődőknek olyan tárgyak esetében, amelyek nem igénylik számítási feladatok elvégzését. Ugyanakkor nem kívántuk a szükségesnél több (a vizsgafelkészülésben és a későbbi gyakorlatban mellőzhető) ismeretet a tanulóra zúdítani. Az igényes hajóvezető mindig rátanul a szükséges minimumra, mert érdekli és büszke a tudására.
Első lépésben 7 vizsgatárgyra bővítettük a kínálatot, amelyek struktúráját a jogszabálymódosítás csoportokba foglalva megváltoztatta. A Tesztvizsga.hu folyamatosan alkalmazkodik tárgyak új struktúrájához és a tananyag átrendezésével, valamint a felkészítő tesztkérdések megfeleltetésével és korszerűsítésével segíti a vizsgára készülőket (beleértve bármely helyen való vizsgát). E csoprtosított tárgyak az Árjegyzék menüpontból - részben már - megrendelhetők.
 

       A hajóvezetői ismeretek egyik legfontosabb és egyben legnehezebben megszerezhető ismeretrésze a VONALISMERET. Felhasználóink, a szakma régen sürgeti, hogy fejlesszünk ebben az irányban, amit most megkezdtünk és első eredményeit megosztjuk az érdekeltekkel. A kínálatot tovább bővítjük.


A tananyag már jelen állapotában is alkalmas a vonalvizsgára felkészülésre, a tesztkérdések egyenlőre csak ezt segítő segédeszközök, mivel a hatósági vizsga nem teszt-rendszerű ebből a tárgyból. Ugyanakkor a tesztek, tesztsorok megoldása elmélyíti és biztosabbá teszi a vizsgára készülő tudását, azaz jó szívvel ajánljuk azoknak, akik segítség nélkül készülnek a vizsgára, és azoknak, akik erősíteni akarják vizsgabiztonságukat, valamint a sikeres vizsga utáni első önálló lépésekhez kívánnak minél erősebb hátteret maguknak.
A Vonalvizsga további elemeinek sikeres teljesítését is segíti az anyag, mivel a vaktérkép kitöltéséhez minden információ szerepel a tananyagban található térképeken, amelyek az elektronikus térképek szokásos tartalmán kívül tartalmazzák a találkozási szabályokat és a kedvezőtlen áramlású területek megjelölését, a szakasz jellegzetes részeinek radarképét, fényképét, továbbá azokat a szabályokat (HSZ, hirdetmények), amelyek a biztonságos hajóvezetéshez szükségesek.
Ne riasszon meg a II. szint olyanokat, akiknek I. szinten kell vizsgázniuk, mert úgy véljük, hogy a több ismeretből könnyebb egy egyszerűbb vizsgát sikeresen letenni, mint tananyag nélkül.
 

       Valamennyi szakmabeli épülésére bemutatunk egy régmúltban készült saját kézzel rajzolt vonaltérkép részletet, amely jól mutatja a korabeli hajóskapitány ismeretszerzésének, tanulásának, ill. a tapasztalatok rögzítésének módját, a szakmai tudás mellett az igényes vezető egyéb (pl. történelmi) ismereteinek elmélyítését.


Német hajós szakmai nyelvvizsga
A hajóvezetői vizsga egyik fontos követelménye (nemzetközi víziútra szóló vonalvizsga esetén) a nyelvvizsga. A vizsgára készülők számára - számos forrás felhasználásával - magyar-német és német-magyar hajós szakmai szótárt készítettünk és tananyagként olyan német nyelvű szakszövegeket nyújtunk át a vizsgára készülőknek, amelyek a vizsgán és a későbbi munkavégzés során is hasznos ismereteket nyújt. A "Német" vizsgatárgy a hatósági vizsgán nem teszt formájában kerül számonkérésre, ezért a tesztkérdések itt is "csak" felkészülést segítő funkciót látnak el.
A jövőben a szókincs gyakorlására tovább bővítjük a tárgy szolgáltatásait, amely munkában számítunk azok segítségére, akik ebben a nyelvi közegben külföldön dolgoznak és tapasztalataikat, gyakorlati ismereteiket hajlandók megosztani a vizsgára készülőkkel rajtunk keresztül a legjobban hozzáférhetővé téve.

 




Változtak a képzésekkel, vizsgákkal kapcsolatos hatósági díjtételek
Belvízi és tengeri hajózás
A Magyar Közlöny 62. számában megjelent a hajózási hatósági eljárási díjakat újraszabályozó 27/2012 (V.25.) NFM rendelet. A jogszabály jelentős változásokat tartalmaz a korábbi díjakhoz viszonyítva. A rendelet díjtételei 2012. június 24-étől érvényesek, a jelentősebb változásokat az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

(Tovább... 9521 betű van még )

Belvízi hajózási rádiókezelői vizsga
Belvízi és tengeri hajózás
Tájékoztatjuk t. Ügyfeleinket, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság arról adott tájékoztatást, hogy 2013. augusztus 25-étől a "Belvízi hajózási rádiótelefon kezelő" (más néven URH vagy hajó-rádió kezelő) vizsgák új rendszerben történnek, és ennek megfelelő új (18 kérdést tartalmazó) tesztlapot alkalmaz.

2014. MÁJUS 6-ÁTÓL A RÁDIÓKEZELŐI VIZSGÁN MEGSZŰNT A GYAKORLATI VIZSGA.

Az új tárgyi struktúra (elméleti elemek):
  • Rádiótelefon szolgálat általános ismeretei
  • Hajó rádióállomás berendezéseinek használata
  • Rádió-távközlési eljárások
2013. július 22-étől a kedvtelési célú kishajók vezetőinek is lehetőséget ad (a hajózási gyakorlat követelményének eltörlésével) a jogszabály rádiókezelő képesítés megszerzésére, amely lehetőség jelentősen segítheti e kategóriában a hajózás, a hajón tartózkodók biztonságát. A Tesztvizsga.hu oldalain elérhető tananyag és tesztkérdések egységesek a hivatásos és a kedvtelési hajósok tekintetében, mivel rádiózni - gyakorlatilag - azonos módon kell mindkét hajózási mód esetében. A képesítés megszerzése nem tanfolyam-köteles.





Hajózási Szabályzat változások 2012.01.01-től.
Belvízi és tengeri hajózás
A Hajózási Szabályzat I. részében
  • Több helyen változott a Szabályzat struktúrája, pl.
    • csoportosítva találhatók meg a fogalmak meghatározásai, amelyek kis mértékben változtak is (pl. változott az úszó anyagok köteléke, amelynek új neve úszó testek köteléke), valamint bővültek újakkal;
    • közös cikkekben találhatók meg a hajók éjszakai és nappali jelzései;
    • megszűnt a 9. fejezet és helyette új 10. fejezet készült;
  • módosult a több géphajóval vontatott kötelékekben a kötelék vezetőjének meghatározási rendje (egy rövidebb előfogat esetén nem az elöl haladó hajó lesz a kötelék vezetője) és rendezi a több tolóhajóval továbbított tolt kötelékek vezetési és jelzési kötelezettségeit;
  • kis mértékben változott a kötelező gondosság szabályozása is;
  • kiszélesedett a látási holttér értelmezése és megszűnt az a lehetőség, hogy ilyen esetben különböző eszközökkel lehetett azt kiváltani – a jövőben ezt kizárólag a radarral lehet megtenni;
  • több esetben megszűnt műszaki előírások részletes ismertetése a Szabályzatban, pl. a merülési jelek, a színek, fényerősségek, hangjelzések karakterisztikájának pontos leírása, radarberendezés előírásai, és hasonlóan jár el a Szabályzat a felszerelésekkel, a hajó szerkezetével kapcsolatban is, amelyeknél más jogszabályokra, szabványokra hivatkozik a Szabályzat;
  • lényegesen kiszélesítette a Szabályzat azoknak az okmányoknak a körét, amelyeket megkövetel a hajókon (1.10 cikk), amely elsősorban a hivatásos hajózásban jelent növekedést és azon belül a kishajók esetében is figyelemre méltóak a változások; egy elemet kiemelve: a pihenőidő nyilvántartására szolgáló dokumentum a magyar lobogó alatti hajókon a hajónapló (ez alapvetően erre szolgál), azaz ha olyan hajón , ahol ez más előírások miatt nem szükséges ezzel teljesíthetik a pihenő idő nyilvántartás kötelezettségét (a hajózási hatóságnál szerezhető be);
  • új elem a Szabályzatban, hogy a hajózást szabályozó kiemelkedően fontos dokumentumokat (pl. magát a Szabályzatot is) jóval szélesebb körben teszi kötelezővé a hajón tartást, mint korábban, így pl. a nyitott kishajók kivételével ebben a kategóriában is mindenhol kötelező a hajón tartás;
  • jelentős számú új éjszakai és nappali jelzés került bevezetésre és jelentősen átalakult a kötelékek megjelöléséke rendje is (különösen a tolt és vontatott kötelékek esetében, ahol jóval több jelzést kell kihelyezni és az eddigiekhez képest eltérő helyre), pl. egy háromoszlopos és kétsoros tolt köteléken az eddig szükséges 8 fény helyett 12 fény; egy ugyanekkora vontatmányon az eddigi 7 fény helyett 11 fény; átalakult kis mértékben a mellévett alakzat megjelölése is;
  • új elem a 110 m-t meghaladó testhosszú hajók külön kategóriában kezelése is;
  • a belvízen eddig teljesen ismeretlen jelzések is rendszerbe kerültek, amelyek zömmel a COLREG-ből származnak (pl. aknamentesítést végző hajó, műveletképességében korlátozott hajó, révkalauz hajó) és ezzel módosult néhány eddigi jelzés is, pl. kiegészült a műveletképtelen hajó jelzéseinek tárháza;
  • jelentősen átalakultak a halászattal foglalkozó hajók és kitűző hajók jelzései;
  • néhány olyan jelzés is része az új Szabályzatnak, ami a korábbi elvekkel ellentétes, pl. az előfogattal haladó tolt kötelék sárga farfényei;
  • új eleme a Szabályzatnak, hogy több olyan jelzés, amely korábban a kishajókon nem került előírásra most ott is kötelező (pl. a nyílt helyen veszteglő hajó fekete gömb jelzése);
  • megváltozott a veszélyes árut szállító hajók jelzéseivel foglalkozó rész is, de ez inkább a könnyebb alkalmazhatóságot szolgálja, a lényegen nem változtat (a jelzésekben minimális a változás);
  • új komp változatot emelt be a Szabályzat a függesztőköteles komp (ez a mederben lehorgonyzott bójára vagy csónakra függesztett kötél segítségével átvágató komp) jelzéseinek szabályozásával;
  • bekerült a Szabályzatba is a kötelékek továbbíthatóságát a hajóbizonyítványba történt bejegyzéshez kötő szabály, azaz csak olyan célra (méretre, terhelésre, üzemformára) lehet – a mentést kivéve – alkalmazni a hajót, amelyre a hajóokmányában a hatóság alkalmasnak nyilvánítja;
  • külön szabályozza a Szabályzat a tolt bárkák köteléken kívüli közlekedésének feltételeit;
  • jelentősen változott a radarhajózással kapcsolatos szabályozás, amely kiegészült az Inland ECDIS berendezésekkel, ill. az AIS készülékekre vonatkozó szabályozással; szintén új elem, hogy a gyorsjáratú hajó – függetlenül a láthatóságtól – menetben köteles radart használni;
  • a korlátozott látási viszonyok közti hajózás szabályozása nagymértékben változott;
    • alapesetben ilyenkor csak radarral közlekedhetnek a hajók (nem tekintendő korlátozott látási viszonynak az éjszaka önmagában, azaz, ha más korlátozó tényező (pl. köd, hóesés, zápor, homokvihar) nem egészíti ki;
    • a völgymenetben közlekedő vontatmánynak még radarral sem engedélyezi a Szabályzat a közlekedést és a legközelebbi kikötő- vagy veszteglőhelyen kikötésre kötelezi;
    • szigorította a Szabályzat a radarral közlekedő és a korlátozott látási viszonyok között a hajóútban veszteglő radar nélkuüli hajók kommunikációs (rádiózási) kötelezettségeit;
    • szintén jelentős változás, hogy ellentétben a korábbi szabályokkal korlátozott látási viszonyok között hajózva nem kell alkalmazni az összeütközés veszélyét jelző (rövid hangok sorozata) hangjelzést;
  • jelentősen átalakult a kiemelten védendő hajók bejelentési kötelezettségének szabályozása
    • részben bővült a bejelentésre kötelezettek köre (a veszélyes árut szállítók mellé kerültek a 20-nál több konténert szállítók, és a személyhajók (amelyek nem kiránduló hajók, vagyis a kabinos hajók), valamint a tengeri hajók és a különleges szállítást végzők;
    • másrészt kisebb mértékben módosult a bejelentés tartalma;
  • a korábbi 9. fejezetből a 10. fejezetbe kerültek a környezetvédelmi szabályok, amelyek a korábbiakhoz képest jelentősen átalakultak (kevésbé definíciókból állnak, nőtt a rendelkező elemek száma, de alapvetően új szabály nem került be a környezetvédelmi kötelező gondosságon kívül;
  • ezzel kapcsolatban bekerült a Szabályzatba a Fáradt olaj napló mintája.
A Hajózási Szabályzat II. részében
  • jelentősen módosult néhány fogalom meghatározása, ill. néhány új fogalom is bevezetésre került;
  • a nemzeti rész funkciójának megfelelően néhány elemet részletesebben szabályoz, mint az első rész, egyebek mellett pontosítja az ideiglenes előfogat fogalmát is (2000 m hosszú szakaszban);
  • új elem a Szabályzatban a szervezett vízitúrák szabályozása, amely 10-nél több hajóból álló túra esetén túravezetőt követel meg és annak megfelelő (kishajó-vezető) képesítéssel kell rendelkeznie;
  • a nemzeti rész Magyarország teruületére elsődlegesen a rádiókapcsolatot írja elő a hajók számára, amelyet kényszerhelyzetben (üzemképtelen rádió, vagy kommunikációs zavar) helyettesíthet a hajó jelzésekkel;
  • megszüntette az új HSZ a 16. csatorna hajók közti kommunikációra való használatát, azaz minden víziútunkon (folyón és tavon is) a 10. a hajó-hajó közti kapcsolatra kijelölt csatorna – a 16. csatornán vészhívást lehet végezni;
  • visszakerült a Szabályzatba a kishajók, vízi sporteszközök, csónakok különböző nagyhajók útjának keresztezésekor követendő – pontos távolságokat meghatározó –szabályozása (1500/1000 m);
  • korábban vitatott helyzetet tesz egyértelművé a Szabályzat a következő meghatározással: „Azt a hajót, amely a Szabályzatban foglalt jelzésekkel vagy átmeneti rendelkezéssel kijelölt helyen van kikötve, illetőleg lekötve, jelzési és őrzési szempontból is hajóúton kívül veszteglőnek kell tekinteni.” (ezt csak különleges körülmények írják felül);
  • módosultak a köteles komp közlekedésének biztonsági szabályai, ezen beluül a kötél megközelítésének szabályai pontosításra kerültek (távolságtartási kötelezettség 50 m);
  • megszüntette a Szabályzat a közforgalmú személyszállító hajóról fürdési lehetőséget;
  • jelentősen változtak a mentő kisgéphajók jelzéseire vonatkozó előírások.
A hajózási szakterületet teszt rendszerben számon kért hivatalos vizsgakérdéseit, a válaszokat, valamint a mintakérdéseket a Nemzeti Közlekedési Hatósággal kötött megállapodásban meghatározott szabályok szerint munkacsoportunk készíti,  tartja karban és teszi elérhetővé előfizetéses rendszerben, így a

2012. január 1-től hatályos Hajózási Szabályzat hivatalos vizsgakérdései gyakorolhatók oldalunkon, amelyen folyamatosan követjük a rendelet későbbi módosításait is (pl. 2013. július 22-én történt változások is megtalálhatók már - lásd külön tájékoztatóban).



Változik a világ a hajós képzésben
Belvízi és tengeri hajózás
Elektronikus vizsga és e-learning

Bár a világválság visszavetette a hajóvásárlási kedvet (és lehetőségeket) a hajózás nem veszített vonzerejéből. Ma már sokan választják a hajóbérlés lehetőségét bel- és külföldön egyaránt. Az itthon szerzett kedvtelési célú kishajó-vezető képesítéseket Európa majd minden belvízén elfogadják (csak a Rajnán kell egy vonalvizsgával kiegészíteni az itthoni ismereteket). Folyik a szezon a hajós képzésben is, amelynek piacán több új szervezet is megjelent, valamint a változó igények és jogszabályi környezet újfajta gondolkodást generált.

E témakörről az alábbiakban adjuk közre gondolatainkat.


(Tovább... 21568 betű van még )

Szakkönyvek
Belvízi és tengeri hajózás
Hajózási szakirányú tankönyvek, segédletek (nyomtatott formában)
(a Troll-Info Bt. kiadványai)

A kiadványokat az alábbi árjegyzék alapján a kapitany.horvath@gmail.com címre írt e-mailben rendelheti meg, illetve kérhet tájékoztatást. Kérjük, hogy a termék azonosítóját szíveskedjenek a megrendelésen feltüntetni. A megrendelésük alapján elkészített kiadványt Budapesten személyesen adjuk át, a fővároson kívüli megrendelés esetén (ha nem oldható meg a személyes átvétel) utánvéttel küldjük meg a könyvet (telefonos elérhetőségünk: +36-70-3451153). A bruttó ár a postaköltséget nem tartalmazza. Az alábbi árjegyzék 2015. december 27-től módosításig hatályos.


Könyv formában (nyomtatott)
 Tételszám Cím Megjegyzés Bruttó ár
Ft
 1 T-JOG-N1Dr. Vass Ödön: Jogi ismeretekhivatásos és szolgálati hajósoknak5.800.-
 2 T-HEL-N2Dr. Vass Ödön: Hajók elmélete, szerkezete és építése
hivatásos és szolgálati hajósoknak5.800.-
 3 T-KPT-N3Horváth-Horváth: Kapitányi Almanach
150 év kapitányai, 2000 év hajózása2.520.-
 4T-URH-N4
Szabályzat a belvízi hajózás rádiótelefon szolgálatáról
minden hajósnak
 3.360.-
 5T-URH-N5
Az ENSZ EGB szabványos rádióforgalmazási szótára
minden hajósnak
2.250.-
 6T-ÜVN-N6
Horváth: Hajózási üzemeltetési vezetői ismeretek (belföldi nagyhajós)üzemeltetési vezetői vizsgára felkészítő tananyag – jogszabályi melléklet elektronikus formában
10.200.-
 7T-ÜVZ-N7 Horváth: Hajózási üzemeltetési vezetői ismeretek (belvízi nemzetközi)
üzemeltetési vezetői vizsgára felkészítő tananyag – jogszabályi melléklet elektronikus formában7.800.-
 8 T-ÜVK-N8Horváth: Hajózási üzemeltetési vezetői ismeretek (belföldi kishajós)
üzemeltetési vezetői vizsgára felkészítő tananyag – jogszabályi melléklet elektronikus formában9.450.-
 9T-ÜVU-N9
Horváth: Hajózási üzemeltetési vezetői ismeretek (úszómunkagépes)
üzemeltetési vezetői vizsgára felkészítő tananyag – jogszabályi melléklet elektronikus formában9.450.-
 10 T-ÜVA-N10Horváth: Hajózási üzemeltetési vezetői ismeretek (kompos)
üzemeltetési vezetői vizsgára felkészítő tananyag – jogszabályi melléklet elektronikus formában9.450.-
 11 T-HVN-N11Horváth-Szabó: Hajóvezetéstan I.
nagyhajó vezetőknek
 6.930.-
 12 T-HVN-N12Horváth: Hajóvezetéstan II.
nagyhajó vezetőknek6.930.-
 13 T-HVN-N13Horváth: Hajóvezetéstan III.
nagyhajó vezetőknek8.100.-
 14 T-HVN-N14Horváth-Horváth: Hajóvezetéstan IV.
nagyhajó vezetőknek, radarhajózási-, RIS ismeretek
9.000.-
 15T-HVK-N15
Horváth-Horváth-Szabó: Hajóvezetéstan (I-IV. egy kötetben)
nagyhajó vezetőknek, radarhajózási-, RIS ismeretek25.000.-
 16 T-HVR-N16Horváth-Horváth: Radarhajózási ismeretek
nagy- és kishajóvezetőknek (a Hajóvezetéstan jegyzet kiemelt része)
4.000.-
17T-HIV-N17
Horváth-Szabó: Hajóvezetéstankisgéphajó-vezetőknek (hivatásos, szolgálati)8.100.-
18T-HIH-N18
Horváth-Horváth-Szabó: Hajózási ismeretek I-II. (hajóvezetéstan)
szakközépiskolásoknak11.000.-

Megjegyzés:
- azonos tételszámú jegyzetből 5 vagy több db egyidejű megrendelése esetén 10%,
- azonos tételszámú jegyzetből 10 vagy több db egyidejű megrendelése esetén 15%
- azonos tételszámú jegyzetből 20 vagy több db egyidejű megrendelése esetén 20%
árengedményt adunk.





Tengeri kedvtelési célú képesítések tananyaga és vizsgakérdései
Belvízi és tengeri hajózás
A tengeri kedvtelési célú kishajók vezetéséhez a magyar hajózási hatóságnál vagy a külföldi  tengerészeti hatóságoknál tett képesítő vizsga alapján szerezhető meg az előírt képesítés.

Társaságunk segíteni kívánja azokat, akik a - hazánkban kötelező - tanfolyamok előtt, közben, illetve azt követően, otthon, kényelmesen vagy utazás közbeni résidőkben kívánják megoldani a vizsga előtti alaposabb felkészülést, valamint a képző szervezeteket (viszonteladóként) akik hallgatóiknak korszerű gyakorlási lehetőséget kívánnak biztosítani.

Honlapunkon jelenleg a III. és a IV. osztályú tengeri kedvtelési célú kishajó-vezető vizsgához kínálunk vizsgafelkészülést segítő tananyagot és a tesztkérdések gyakorlási lehetőségét. Tesztkérdéseink a tengeri kedvtelési célú vizsgák vizsgatárgyai tekintetében nem a hatósági vizsgák hivatalos tesztkérdései, de megoldásukkal jelentősen közelebb jut a vizsgára készülő a szóbeli vizsgák sikeres teljesítéséhez, ill. a COLREG esetében a tesztek sikeres megoldásának képességéhez.

A tananyag alkalmas mint a hazai, mint a külföldön teendő vizsgákra, valamint a későbbi alkalmazásra való felkészülésre, azaz egyéni tanulásra, ismeretfelújításra.



Iskolák, ill. szervezett képzéssel foglalkozók számára
Belvízi és tengeri hajózás
2009. január 1-ét követően minden, hajó vezetésére jogosító, így pl. a kedvtelési célú hajózási képesítés megszerzésének egyik előfeltétele, jóváhagyott képzőszervnél végzett tanfolyam és annak igazolása. Ilyen igazolást, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott képzőszervek állíthatnak ki. Képzőszerv jóváhagyásának egyik feltétele a jóváhagyott tananyag és tematika alkalmazása a képzésben, megfelelő példányszámban. A Tesztvizsga.hu olyan tananyagot tesz hozzáférhetővé megrendelőinek, amelyeket a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyott, ill. amikor erre már nem volt hatásköre, akkor annak vizsgálatát követően ajánlott tananyagai között szerepeltet. Ezek a tananyagok a hatósági engedélyezés során alkalmazhatók jóváhagyott tananyagként akkor, ha a képzőszerv együttműködési megállapodás alapján azt alkalmazza az oktatásban. Képzőszervek és oktatók számára jelentős viszonteladói kedvezményt biztosítunk, egységes feltételekkel:



(Tovább... 9791 betű van még )

Az oldalainkon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
Az oldalainkon elérhető tartalmat és a Tesztvizsga.hu rendszert szerzői jog© védi. A Tesztvizsga.hu rendszer előfizethető moduljait és azok tartalmát kizárólag előfizetőink használhatják, előfizetésük időtartama alatt és csak a Tesztvizsga.hu oldalain. Az oldalainkon található bármely tartalom részben vagy egészben (a vizsgakérdéseket, képeket, ábrákat és válaszokat is beleértve) egyéb felhasználása, pl. másolása, publikálása, kölcsönbe vagy ajándékba-adása, hálózaton vagy más módon való elérhetővé tétele, üzleti célú felhasználása a Tesztvizsga.hu rendszer tulajdonosainak és az adott tartalom szerzőjének/előadójának előzetes írásbeli engedélyével lehetséges!

HA5ABE Software © 1980
Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhetők.

Elérhetőség / Kapcsolat    Árjegyzék / Megrendelés

Tartalomkezelő rendszer: © 2005 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licenc érvényes.
Oldalkészítés: 0.06 másodperc